Fistula na zubnom mesu- uzroci simptomi i liječenje

Mnogi od vas sigurno su se barem jednom u životu susreli s ovom pojavom. Fistula se može pojaviti u ustima ili na licu. Najčešće je vidljiva kao mali prištić iz kojega se cijedi žućkast sekret i ili sukrvica.

U nastavku pročitajte više o fistulama na zubnom mesu!

Pojava fistule – uzrok

Fistula je zapravo kanalić kojim upala iz svog centra (žarišta) nalazi svoj put na površinu. Organizam prirodno, u želji da se obrani od upale, nalazi put kroz kost i kožu ili sluznicu.

Ona je u biti simptom upale koja se nalazi negdje u kosti i polako nalazi put na površinu.

Vrste fistula

Fistula na zubnom mesu može biti: aktivna i neaktivna.

1. Aktivna fistula je jače crvene boje i na pritisak okolnog tkiva izlazi gnoj.
  2. Neaktivna fistula je manja, boje sluznice i na pritisak nema sekreta.

Neaktivna fistula je znak povlačenja upale, a viđamo ju najčešće nakon uklanjanja uzroka kao mali ožiljak koji zaostane nakon cijeljenja.

Uzrok stvaranja fistule na zubnom mesu najčešće se javlja kao posljedica kronične upale zubnog živca, neuspješnog liječenja zuba te parodontnih džepova.

Može se pojaviti nakon vađenja zuba ako je pri vađenju zaostao komadić zuba ili kosti koji ne dopušta pravilno cijeljenje i zatvaranje rane.

Fistula na zubnom mesu se također može pojaviti u slučaju frakture korijena zuba. Sve što vrijedi za trajne zube, vrijedi i za mliječne, tako da se fistula može pojaviti i kod djece na mliječnim zubićima.

Simptomi fistule

Fistula sama po sebi ne boli, može biti osjetljiva na dodir ili boli nekoliko dana prije njenog stvaranja, dok je upala još u kosti i stvara pritisak na okolna tkiva.

Često pojavom fistule dolazi do olakšanja i smirivanja bolnih simptoma zbog smanjenja pritiska na tkivo.

klinički pregled i dijagnostika

Liječenje fistule

Liječenje fistule započinje kliničkim pregledom i dijagnostikom. Kada otkrijemo koji je točan uzrok njenog nastajanja, odlučujemo koji je plan terapije.

Fistula uzrokovana upalom na vršku korijena zuba koji nije liječen rješava se liječenjem zuba. Vadi se živac i puni prazni prostor umjetnim materijalom. Nakon toga na zub se stavlja plomba i prati se cijeljenje tijekom sljedećih par mjeseci.

Fistula koja je nastala na vršku korijena, a pritom je zub prethodno već liječen, može se pokušati riješiti ponovnim liječenjem (revizijom liječenja) ili zahvatom koji se zove apikotomija.

Apikotomija je kirurško uklanjanje vrška korijena zahvaćenog upalom. Parodontne fistule se uklanjaju kiretažom i dezinfekcijom zubnih džepova. U slučaju da je fistula nastala zbog loma zuba, jedina terapija je vađenje tog zuba.

Antibiotik se može dati kako bi potpomognuo liječenje, ali ne i kao trajno i jedino rješenje upale. Ako se ne otkloni pravi uzrok, antibiotik će samo kratkoročno smiriti simptome.

Najbolja preventivna mjera su redoviti odlasci kod zubara. Pravilnom prehranom također se smanjuje mogućnost razvoja mikroorganizma.

Ako želite više informacija, slobodno nam se obratite!